Lp.
|
Nazwa pojęcia |
Definicja
|
Źródło
|
1. |
Algorytm |
Uporządkowany ciąg czynności niezbędnych do wykonania określonego zadania.
|
Definicja opracowana przez zespół ekspercki na podstawie: Rosenfeld L., Morville P., Arango J.: Architektura informacji w serwisach internetowych i nie tylko. Helion, Gliwice 2017
|
2. |
API(Application Programming Interface) |
Ściśle określony zestaw reguł i ich opisów, w jaki programy komputerowe komunikują się między sobą. Definiuje się go na poziomie kodu źródłowego dla składników oprogramowania.
|
Definicja opracowana przez zespół ekspercki na podstawie:
https://www.webopedia.com/TERM/A/API.html
[dostęp: 31.10.2018]
|
3. |
Debugowanie |
Proces systematycznego znajdowania i rozwiązywania problemów w aplikacji mobilnej, zazwyczaj wykonywany przez programistę na podstawie błędów zgłoszonych przez testerów aplikacji.
|
Definicja opracowana przez zespół ekspercki na podstawie: Rosenfeld L., Morville P., Arango J.: Architektura informacji w serwisach internetowych i nie tylko. Helion, Gliwice 2017
|
4. |
Deweloper |
Twórca oprogramowania posługujący się językiem programowania do tworzenia aplikacji graficznych i tekstowych.
|
Definicja opracowana przez zespół ekspercki na podstawie: Rosenfeld L., Morville P., Arango J.: Architektura informacji w serwisach internetowych i nie tylko. Helion, Gliwice 2017
|
5. |
Front-end |
Warstwa nakładek zapewniających graficzny lub tekstowy interfejs uruchamiany w przeglądarce.
|
Definicja opracowana przez zespół ekspercki na podstawie: Rosenfeld L., Morville P., Arango J.: Architektura informacji w serwisach internetowych i nie tylko. Helion, Gliwice 2017
|
6. |
IDE(Integrated Development Environment) |
Program lub zbiór programów służących do rozwijania i testowania oprogramowania (ang. Integrated Development Environment – Zintegrowane środowisko programistyczne).
|
Definicja opracowana przez zespół ekspercki na podstawie: dokumentu Internet X.509 Public Key Infracture.
|
7. |
Infrastruktura klucza publicznego |
Zbiór sprzętu i oprogramowania, ludzi, polityk, procesów oraz procedur niezbędnych do tworzenia, zarządzania, przechowywania, dystrybucji oraz odbierania podpisów elektronicznych.
|
Definicja opracowana przez zespół ekspercki na podstawie: Rosenfeld L., Morville P., Arango J.: Architektura informacji w serwisach internetowych i nie tylko. Helion, Gliwice 2017
|
8. |
Język programowania |
Język komputerowy pozwalający na precyzyjny zapis algorytmów oraz innych zadań jakie komputer ma wykonać.
|
MacLennan B. J.: Principles of Programming Languages. Oxford University Press, 1987
|
9. |
Kod aplikacji |
Zapis programu komputerowego przy pomocy określonego języka programowania, opisujący operacje jakie powinien wykonać komputer. Kod aplikacji jest wynikiem pracy programisty i pozwala wyrazić w czytelnej dla człowieka formie strukturę oraz działanie programu komputerowego.
|
Definicja opracowana przez zespół ekspercki na podstawie: Rosenfeld L., Morville P., Arango J.: Architektura informacji w serwisach internetowych i nie tylko. Helion, Gliwice 2017
|
10. |
Lista kontrolna |
Katalog przedmiotów / zadań zarejestrowanych do śledzenia; może być uporządkowana sekwencyjnie, rzadziej z przypisanymi priorytetami.
|
Definicja opracowana przez zespół ekspercki na podstawie: Rosenfeld L., Morville P., Arango J.: Architektura informacji w serwisach internetowych i nie tylko. Helion, Gliwice 2017
|
11. |
Mapowanie danych |
Proces przyporządkowywania jednego zasobu danych systemu do drugich, mających najczęściej charakter wirtualny. Proces mapowania pozwala zauważalnie zwiększyć szybkość działania systemu, podwyższyć komfort jego użytkowania, a także poszerzyć zakres posiadanych przez niego funkcji.
|
Definicja opracowana przez zespół ekspercki na podstawie: Rosenfeld L., Morville P., Arango J.: Architektura informacji w serwisach internetowych i nie tylko. Helion, Gliwice 2017
|
12. |
Metoda testowania „białą skrzynką” |
Testowanie oprogramowania, która polega na analizie oraz interpretacji struktury kodu źródłowego, co wymaga dostępu do jego repozytorium.
|
Pawlak R.: Testowanie Oprogramowania. Podręcznik dla początkujących. Helion, Gliwice 2014
|
13. |
Metoda testowania „czarną skrzynką” |
Testowanie oprogramowania, w której nie zakłada się zgłębiania wewnętrznej struktury programu, zaś skupia się na weryfikacji założeń funkcjonalnych bez dostępu i odniesienia do kodu źródłowego aplikacji.
|
Pawlak R.: Testowanie Oprogramowania. Podręcznik dla początkujących. Helion, Gliwice 2014
|
14. |
Notacja BPMN(Business Process Model and Notation) |
Graficzny sformalizowany zapis przeznaczony do opisywania modelów i procesów biznesowych.
|
Piotrowski M.: Notacja modelowania procesów biznesowych. Podstawy. BTC, Warszawa 2007
|
15. |
Notacja UML(Unified Modeling Language) |
Ujednolicony język modelowania systemów informatycznych, opracowany przez Grady Boocha, Jamesa Rumbaugha oraz Ivara Jacobsona i oficjalnie zdefiniowany przez organizację Object Management Group (OMG).
|
Wrycza S., Marcinkowski B., Wyrzykowski K.: Język UML 2.0 w modelowaniu systemów informatycznych. Helion, Gliwice 2005
|
16. |
Platforma mobilna |
Środowisko sprzętowe i programistyczne dla urządzeń mobilnych (np. Android, iOS, Windows).
|
Definicja opracowana przez zespół ekspercki na podstawie: Rosenfeld L., Morville P., Arango J.: Architektura informacji w serwisach internetowych i nie tylko. Helion, Gliwice 2017
|
17. |
Platforma programistyczna |
System informatyczny służący do rozwijania i testowania aplikacji mobilnej.
|
Definicja opracowana przez zespół ekspercki na podstawie: Rosenfeld L., Morville P., Arango J.: Architektura informacji w serwisach internetowych i nie tylko. Helion, Gliwice 2017
|
18. |
Pseudo kod |
Zapis algorytmu komputerowego, wykorzystujący język naturalny (zwykle angielski), nie zawiera szczegółów konkretnego języka programowania.
|
Definicja opracowana przez zespół ekspercki na podstawie: Dabas N., Solanki K.: Comparison of Code Coverage Analysis Tools: A Review. International Journal of Research in Computer Applications & Information Technology, 2013
|
19. |
Pokrycie testowe kodu |
Metoda analityczna polegająca na określeniu, które części programu zostały wykonane (pokryte) prze z testy oraz przeciwnie wskazanie, które części nie zostały przez nie pokryte.
|
Definicja opracowana przez zespół ekspercki na podstawie: Rosenfeld L., Morville P., Arango J.: Architektura informacji w serwisach internetowych i nie tylko. Helion, Gliwice 2017
|
20. |
Repozytoria |
Miejsce uporządkowanego przechowywania informacji, z których wszystkie przeznaczone są do udostępniania.
|
Definicja opracowana przez zespół ekspercki na podstawie: Rosenfeld L., Morville P., Arango J.: Architektura informacji w serwisach internetowych i nie tylko. Helion, Gliwice 2017
|
21. |
Responsywność |
Dostosowanie grafiki, tekstu do rozmiaru wyświetlacza, na którym dana strona internetowa jest prezentowana. Dopasowanie obrazu do wyglądu ekranu na laptopie, tablecie lub smartphone. W informatyce dodatkowo określająca szybkość reakcji systemu, oprogramowania na wydane polecenie.
|
Definicja opracowana przez zespół ekspercki na podstawie: Rosenfeld L., Morville P., Arango J.: Architektura informacji w serwisach internetowych i nie tylko. Helion, Gliwice 2017
|
22. |
REST API(Representational State Transfer Application Programming Interface) |
Interfejs programowania aplikacji, który służy do manipulowania danymi.
|
Definicja opracowana przez zespół ekspercki na podstawie: Rosenfeld L., Morville P., Arango J.: Architektura informacji w serwisach internetowych i nie tylko. Helion, Gliwice 2017
|
23. |
Struktury danych |
Forma przechowywania danych w pamięci komputera.
|
Definicja opracowana przez zespół ekspercki na podstawie: Rosenfeld L., Morville P., Arango J.: Architektura informacji w serwisach internetowych i nie tylko. Helion, Gliwice 2017
|
24. |
Systemy do tworzenia dokumentacji |
Program do tworzenia dokumentacji technicznej, w tym przede wszystkim instrukcji programistycznych, użytkowych i wykonawczych.
|
Definicja opracowana przez zespół ekspercki na podstawie: Rosenfeld L., Morville P., Arango J.: Architektura informacji w serwisach internetowych i nie tylko. Helion, Gliwice 2017
|
25. |
Środowisko rozproszone |
Zbiór niezależnych urządzeń technicznych połączonych w jedną, spójną logicznie całość. Zwykle łączonymi urządzeniami są komputery, systemy automatyki. Połączenie najczęściej realizowane jest przez sieć komputerową lub internetową. Urządzenia są wyposażone w oprogramowanie umożliwiające współdzielenie zasobów systemowych.
|
Kubiak B. F.: Strategia Informatyzacji współczesnej organizacji. Uniwersytet Gdański, Gdańsk 2003
|
26. |
Test jednostkowy |
Technika testowania kodu źródłowego polegająca na wywołaniu pojedynczej funkcji wraz z jej parametrami oraz porównanie otrzymanego wyniku z oczekiwanym.
|
Zieliński P.: Testy jednostkowe w Visual Studio. MSDN Developer Network, 2011
|
27. |
Test kompatybilności |
Technika testowania oprogramowania polegająca na jego wykonaniu na innych systemach operacyjnych niż ten na którym jest rozwijane lub uruchomione.
|
Definicja opracowana przez zespół ekspercki na podstawie: Pawlak R.: Testowanie Oprogramowania. Podręcznik dla początkujących. Helion, Gliwice 2014
|
28. |
Test konfiguracji |
Technika testowania oprogramowania polegająca na sprawdzaniu różnych kombinacji jego parametrów.
|
Definicja opracowana przez zespół ekspercki na podstawie: Pawlak R.: Testowanie Oprogramowania. Podręcznik dla początkujących. Helion, Gliwice 2014
|
29. |
Widok |
Rozkład elementów (graficznych, tekstowych) na ekranie urządzenia mobilnego.
|
Definicja opracowana przez zespół ekspercki na podstawie: Rosenfeld L., Morville P., Arango J.: Architektura informacji w serwisach internetowych i nie tylko. Helion, Gliwice 2017
|
30. |
Wymagania funkcjonalne |
Charakterystyka zadań realizowanych przez aplikację.
|
Definicja opracowana przez zespół ekspercki na podstawie: Rosenfeld L., Morville P., Arango J.: Architektura informacji w serwisach internetowych i nie tylko. Helion, Gliwice 2017
|
31. |
Wymagania niefunkcjonalne |
Charakterystyka właściwości i ograniczeń w zachowaniu aplikacji, które nie wpływają na realizowane przez nią zadania.
|
Definicja opracowana przez zespół ekspercki na podstawie: Rosenfeld L., Morville P., Arango J.: Architektura informacji w serwisach internetowych i nie tylko. Helion, Gliwice 2017
|
32. |
Wzorzec projektowy MVVM(Model-View-/-Viewmodel) |
Składa się z trzech elementów: modelu, widoku oraz modelu przystosowanego do współpracy z widokiem. Zadaniem widoku jest wyświetlanie danych – pełni on wyłącznie funkcję prezentacyjną, zaś cała logika (kod) jest zawarta w modelu lub widoku modelu.
|
https://msdn.microsoft.com/pl-pl/library/wprowadzenie-do-wzorca-projektowego-model-view-viewmodel-na-przykladzie-aplikacji-wpf.aspx
[dostęp: 31.10.2018]
|