Być może taka pomoc pozwoli Państwu złagodzić występujące trudności.
W związku z pojawiającymi się wątpliwościami rekomendujemy dokładne przeanalizowanie „Zasad ubiegania się o środki Funduszu Pracy na uzyskanie pożyczki dla mikroprzedsiębiorcy" i dostępnych w wersji elektronicznej dokumentów. Obecnie publikujemy odpowiedzi w sprawie pojawiających się wątpliwości i będziemy starali się je publikować na bieżąco.
- Wnioski należy składać w formie elektronicznej za pośrednictwem platformy Praca.gov.pl.
Wniosek musi być podpisany elektronicznie, należy do niego obowiązkowo dołączyć Umowę, która może pozostać bez podpisu elektronicznego. - Istnieje możliwość złożenia dokumentów w formie papierowej, w tym celu należy wypełnić edytowalną wersję wniosku, wydrukować i podpisać, wydrukować Umowę i również ją podpisać po czym oba oryginalnie dokumenty (nie skany) włożyć w kopertę i wysłać poczta tradycyjną lub dostarczyć do skrzynki podawczej w Urzędzie.
- Należy zwrócić uwagę na definicję mikroprzedsiębiorcy w zakresie średniorocznej liczby zatrudnionych pracowników. W co najmniej jednym roku z dwóch ostatnich lat obrotowych mikroprzedsiębiorca mógł zatrudniać maximum 9 pracowników średniorocznie.
- W przypadku gdy pracodawca zatrudnia obecnie więcej niż 9 osób, tj. 10 i więcej w różnych wymiarach czasu pracy, co w przeliczeniu na pełne wymiary daje liczbę mniejszą niż 10, pracodawca nie może otrzymać pożyczki.
- Wymagany we wniosku stan zatrudnienia winien być przyjęty na dzień 29 lutego 2020 r. w zakresie liczby zatrudnionych w przeliczeniu na pełny etat. Dotyczy to tylko i wyłącznie osób zatrudnionych na umowę o pracę – nie ma znaczenia wymiar czasu pracy. Zatrudnienie 1 osoby, np. na ½ czy ¼ etatu w połączeniu ze spełnieniem pozostałych warunków uprawnia do złożenia wniosku o mikropożyczkę. Utrzymanie wskazanego stanu zatrudnienia przez 3 miesiące jest warunkiem otrzymania umorzenia. Jeżeli w okresie 3 m-cy nastąpi zmniejszenie zatrudnienia z przyczyn niezależnych od pracodawcy, pracodawca winieni „uzupełnić" zatrudnienie, aby zachować prawo do umorzenia pożyczki.
- Jeżeli na dzień podpisania umowy stan zatrudnienia u mikroprzedsiębiorcy jest niższy niż w dniu 29.02.2020r. pożyczkobiorca może złożyć wniosek o pożyczkę i ją otrzymać ale nie będzie miał prawa do jej umorzenia, czyli będzie musiał dokonać jej spłaty po trzech miesiącach z rozłożeniem jej na 12 rat łącznie z odsetkami
- Pracodawca korzystający ze zwolnienia z tytułu opłacania składek ZUS jest również uprawniony do złożenia wniosku o mikropożyczkę, jeżeli spełnia pozostałe warunki.
- Prrzedsiębiorcy, którzy skorzystali z mikropożyczki będą mogli w przyszłości (po ogłoszeniu naboru przez PUP w Olecku) złożyć wniosek o dofinansowanie części kosztów wynagrodzeń pracowników danego przedsiębiorcy oraz należnych od tych wynagrodzeń składek na ubezpieczenia społeczne.
Instrukcja wypełnienia wniosku o przyznanie pożyczki dla mikroprzedsiębiorcy w formie elektronicznej - https://youtu.be/rt4-rJmTYPc
UWAGA
O pożyczkę nie może ubiegać się mikroprzedsiębiorca, który na dzień 29.02.2020r. nie zatrudniał pracowników i na dzień złożenia wniosku też nie zatrudnia pracowników.
Przedsiębiorca który na dzień 29.02.2020r. zatrudniał pracowników ale na dzień złożenia wniosku nie zatrudnia nikogo, również nie może ubiegać się o pożyczkę